GEZONDE EN LEKKERE PRODUCTEN BIJ LIDL
Als één van de grootste supermarktketens in België willen wij onze klanten stimuleren om de juiste keuzes te maken. Een gezonde levensstijl moet namelijk voor iedereen toegankelijk én betaalbaar zijn.
Daarom zijn wij bij Lidl voortdurend in de weer ons assortiment lekkerder, gezonder én nog beter te maken.
Holistische aanpak
Bij Lidl kiezen wij voor een holistische aanpak om suiker, zout, (verzadigde) vetten, energiewaarde, aroma’s, conserveringsmiddelen en kleurstoffen te verminderen. Tegelijkertijd willen wij ook het volkorenassortiment, het volkorenaandeel en de plantaardige eiwitbronnen in onze Lidl-huismerken verhogen.
Om al deze ambitieuze doelstellingen te behalen analyseren onze voedingsdeskundigen voortdurend onze huismerken en de bijhorende Nutri-Scores.
Suiker
Door suiker te verminderen in onze huismerken willen wij onze klanten geleidelijk aan laten wennen aan de minder zoete smaak in onze producten. Wij vervangen suiker niet altijd door zoetstoffen, want voedingsmiddelen die zoetstoffen bevatten dragen door hun intense zoetheid bij tot een zoete gewoonte. Dit zou verder een verkeerde, suikerrijke voeding bevorderen en de consumptie van gezond voedsel zoals groenten en fruit verminderen. Daarnaast vermijden wij ook fructose in de vorm van zuivere fructose en fructoseglucosesiroop.
Naast met suiker gezoete artikelen bieden wij ook suikerarme en suikervrije alternatieven aan die zoetstoffen bevatten. Met de suikerarme of suikervrije levensmiddelen richten wij ons tot klanten die levensmiddelen met een lage energiewaarde willen consumeren, maar niet willen inboeten aan de vertrouwde zoetheid.
Zout
Door het zoutgehalte in onze huismerken gradueel te verminderen dragen wij ons steentje bij tot de mindere consumptie van zout. Er wordt steeds rekening gehouden met de noden van elk product dat ons huismerk draagt. Dit wil zeggen dat in sommige gevallen het zoutgehalte niet (of miniem) kan worden gereduceerd, aangezien zout er ook voor zorgt dat een product langer houdbaar blijft (schimmels, bederf,…). Bijgevolg staan wij nauw in contact met onze leveranciers om te bespreken wat het laagst mogelijke zoutgehalte is zonder in te boeten op de kwaliteit en de smaak.
Additieven
Additieven zijn stoffen die om technologische redenen aan voedsel worden toegevoegd. Conserveringsmiddelen in bijvoorbeeld worst, beschermen tegen microbieel bederf. Wetenschappelijke bevindingen en consumentencentra raden in het algemeen sterk af om bewerkte levensmiddelen met bepaalde additieven te consumeren, vooral voor kinderen.
Daarnaast staan veel verbruikers kritisch tegenover additieven. Vandaar dat wij er voortdurend aan werken om de additieven in onze Lidl-huismerken te verminderen. Wij zullen kleurstoffen in onze huismerken zoveel mogelijk blijven vermijden. In principe geven wij de voorkeur aan het kleuren van voedingsmiddelen die voedingsingrediënten zijn, zoals bieten, over levensmiddelenkleurstoffen. Sinds 2009 gebruiken wij geen AZOkleurstoffen meer in levensmiddelen, met uitzondering van bepaalde sterke dranken en aperitieven. Sinds 2018 zijn we afgestapt van chinolinegeel en groen S.
Aroma’s
Met name kinderen kunnen door te veel aroma’s vergeten hoe natuurlijke levensmiddelen smaken. Daarom is een gematigd gebruik van aroma's voor ons van belang. Indien aroma's worden gebruikt, moet de voorkeur worden gegeven aan aroma-extracten of natuurlijke aroma's die afkomstig zijn van de levensmiddelen waarnaar zij zijn genoemd. Kunstmatige smaakstoffen zijn te vermijden, maar indien niet mogelijk, laten wij deze wel toe.
De smaaktest
Heel wat ambitieuze doelstellingen, maar een goede smaak blijft het àllerbelangrijkste. Dat wil zeggen: minder suiker, zout en vet, maar het moet lekkerzijn. De klant heeft dus het laatste woord. Niet lekker? Dan veranderen we het!
De belangrijkste feedback laten we instromen tijdens de productontwikkeling en samen met onze leveranciers voeren we de nodige aanpassingen door.
Nutri-Score
Bij Lidl willen wij onze klanten goed, transparant en op een eenvoudige manier blijven informeren. Wij kiezen er dan ook bewust voor om de Nutri-Score op onze verpakkingen te vermelden.
Op deze manier kunnen onze klanten gezonde, evenwichtige keuzes maken binnen het dagelijks voedingspatroon zonder er bij na te denken. Het Nutri-Score logo kan gemakkelijk herkend worden aan de vijfkleurenschaal die aanduidt van A tot E hoe voedzaam een product is. In één oogopslag ziet de klant of de juiste keuze werd gemaakt, handig toch?
Wenst u meer info over ons beleid? Raadpleeg dan vrijblijvend onze position paper, waarin we ons beleid rond elk specifiek thema in detail bespreken.
Hieronder kan u alvast een selectie van producten bekijken, waarop wij actieve reducties hebben doorgevoerd.